Bandyfans en alle andere belangstellenden, vanuit Ulyanovsk Rusland kunnen we nu de drie magische woorden zeggen:  “It Giet Oan”. Het team is gearriveerd, de messen zijn geslepen, sorry de schaatsen zijn geslepen en de ijsmeester heeft de ijsvloer goedgekeurd, dus na een jaar noeste trainingsarbeid mag voor ons dan het WK beginnen.

Het team had zich zoals gewoonlijk weer verzameld bij Munninckhof, de busmaatschappij die het Nederlands team zoals elk jaar weer naar het vliegveld brengt. De bedoeling was dat er stipt om 6 uur vertrokken zou worden, maar zoals gewoonlijk is er iemand te laat. Dit keer was het onze Stefan Geenevski, die weer roet in het eten gooide. Zijn excuus, “pa was te laat”, is dit keer ook wel heel zwak. Al meer dan een jaar woont hij op zichzelf, maar is toch afhankelijk van zijn vader Hans als het op vervoer aankomt. Hans dacht dat de bus om 7 uur zou vertrekken. Om iets voor 6 uur reed hij zijn Duitse sloep het trein op. Met een vertraging van 5 minuten werd koers richting vliegveld Frankfurt gezet.

Nog geen drie kwartier onderweg, net de Duitse grens gepasseerd, werd de bus aangehouden door de Duitse politie. Was het een routine controle of waren ze op zoek naar wat anders? De papieren van de buschauffeur werden grondig gecontroleerd en toen de heren van de Polizei de bus inkeken zagen ze bij verschillende spelers wat wit poeder onder hun neus. Altijd verdacht in Nederland, maar dit keer was het poedersuiker van de apfelstrudel, die Thomas Jeukov weer voor het team geregeld had. Alleen jammer dat Bakkerij de Bie geen rekening gehouden had dat er al twee man vooruit waren gegaan naar Ulyanovsk om de boel te verkennen. Dus houden wij die apfelstrudel nog wel te goed. Of had de Duitse politie opdracht gekregen van onze bobo Frank om te controleren of iedereen wel de juiste teamkleding aan had? Eigenlijk wisten we wel dat dit niet zo zou zijn. Onze Noors-Nederlandse spelers Bou en Sverre Tveitaniov waren ondertussen ook al in Frankfurt aangekomen vanuit Oslo.

Perry Kosmankayev was gebombardeerd tot reisleider, dus als een ervaren reisagent loodste hij het volledige team door de bagageafhandeling en paspoortcontrole. De vlucht richting Moscow verliep voorspoedig en daar werd het team samengevoegd met onze Zweeds Nederlandse spelers Erik en Filip Blegeltjov en onze coach Michael Bratkov. Ook onze “koffertjes” van afgelopen jaar uit Chabarovsk, Nadia en Marina, waren na een 8 uur durende vlucht uit het oosten van Rusland blij om het Nederlands team na een jaar weer in de armen te vliegen. De bemanning van de “Red Wings” vlucht richting Ulyanovsk hadden hun theorie-examen met goed gevolg beëindigd zodat zij het team veilig naar het WK konden vliegen.

Inmiddels was de vlucht al ruim 45 minuten onderweg, toen Joris Vriezenov, die tussen Johan Kuhnenov en Jordan Abraamovicz zat, de opmerking maakte dat ze onderhand wel eens mochten opstijgen. Van het stijgen en de vele turbulentie heeft hij niets gemerkt! Misschien de spanning of onder de indruk dat hij tussen twee bandy veteranen zat.

Inmiddels in Ulyanovsk had Frank de twee koffertjes uitgenodigd voor een diner als bedankje wat ze voor ons de laatste dagen hadden gedaan. Het werd een Georgisch restaurant. Na het eten moest er wel iets extra’s gedaan worden om het Nederlands team te verwelkomen. Bij onze koffertjes Anna en Katya werden Nederlandse vlaggetjes op hun wang geschilderd en ook werd de Nederlandse vlag tevoorschijn gehaald. Op het vliegveld werd ook bij ons mannelijke koffertje Anton de Nederlandse vlag geschilderd op zijn wang.

IMAG0063 IMAG0065 image-88927a5bb89b60c11cfe604f72c896245ad707de29b785e8a80ccc80cdb1c836-V

Een hele delegatie dus, 5 man in totaal, wachtte het team op. Nadat de tassen in de bus gezet waren startte het laatste stukje van de lange 15 uur durende reis. In het hotel aangekomen (23:15 plaatselijke tijd) kreeg iedereen nog wat te eten en werd daarna aanstalten gemaakt om te gaan slapen.

Dinsdagmorgen werd onze nachtrust wreed verstoord door Joost, onze wake-up caller. Na een korte nachtrust en het ontbijt gingen we richting ijsbaan voor onze training. De training ging lekker, alleen af en toe bespied door de Duitsers, die natuurlijk onze tactiek wilden bekijken.

IMG-20160209-WA0011

Na de lunch hebben we teammeeting gehad en zijn we richting een groot winkelcentrum gegaan. Morgenochtend om half 10 Nederlandse tijd is onze eerste wedstrijd tegen Estland. We weten op dit moment nog niet of deze via internet wordt uitgezonden. Starting keeper is Thomas Jeukov en Bou en Sverre Tveitaniov maken hun debuut in de basis op een WK bandy. In het volgende verslag hierover meer.