Privet vanuit Khabarovsk,

Na een dag reizen zijn we eindelijk in ons hotel aangekomen. Plaatselijke tijd om 14:00 uur kregen we onze sleutels overhandigd. Wel even denkend dat onze lezers in Nederland op die tijd, 05:00 uur in de morgen, nog lekker in dromenland zijn. Maar laat ik eerst even bij het begin beginnen.

Ongeveer twee weken geleden had ik me vrijwillig gemeld om de visa te gaan regelen in Den Haag. Drie uur duurde de rit van Nijmegen naar Den Haag, een paar regendruppels en heel Nederland staat in de file. Eindelijk kon ik dus de paspoorten afgeven aan de dame, Olga, achter de balie. De eerste de beste uitnodiging kreeg ik gelijk terug, die was niet goed. Ook waren alle visa-aanvragen voorzien van een verkeerd adres. Sommigen hadden verzuimd aan te geven in welke plaats ze woonden, dus kreeg ik alle aanvragen terug om dan een paar dagen later weer richting Den Haag te komen, maar dan met de juist ingevulde formulieren. Flink balen natuurlijk. Maar gelukkig had Olga een goede vriendin in Nijmegen, die ons misschien wel kon helpen. Een dag later had ik een afspraak met Alexandra, zij zou voor ons verder de visa gaan regelen. Na een week kreeg ik te horen dat alles geregeld was en kon de visa ophalen bij de lieftallige Alexandra. Scheelde toch weer twee ritten naar Den Haag.

Vanmorgen was het om 10 uur verzamelen bij het opstappunt van de busmaatschappij, die ons naar vliegveld Düsseldorf zou gaan brengen. Onderweg daar naar toe kreeg onze Bobo Frank al een appje, dat de bus te klein was. Eerst dachten we aan een grapje, maar daar aangekomen was het wel een heel kleine bus om 19 man te vervoeren inclusief grote tassen. Een ander busje werd erbij geregeld om ons toch nog op tijd te laten vertrekken. Helemaal top geregeld waren de warme appelflappen die onze Thomica Jeukov had geregeld. Ik vraag me af of Bakkerij de Bie ook kan leveren in Khabarovsk, want die appelflappen gingen erin als zoete broodjes. De busreis naar Düsseldorf airport kon beginnen. Eenmaal in het vliegtuig, waarin we helemaal achterin zaten, bakende Remo Speyerovskin zijn gebiedje af.

attachment (1)

Nou ja gebiedje, het hele vliegtuig stonk een uur in de wind. Na 3 uur vliegen zette de piloot de kist aan de grond. Volgens mij had hij niet geleerd om een normale landing uit te voeren. Het vliegtuig drifte naar links, maar hij corrigeerde dit gelijk. Eenmaal door de paspoortcontrole ontmoette we onze coach Michael Bratkov en de broeders Blegeltjov, die vanuit Zweden richting Moscow waren gekomen. Michael had volgens mij een zonnebankkuurtje genomen, maar zelf verklaarde hij dat het kwam door het mooie weer in Zweden.

De volgende vlucht richting Khabarovsk is rustig verlopen. Een Boeing 777, waarin ook vijf andere teams zaten, bracht ons in 7 uur naar het oosten van Rusland. De bediening was als vanouds goed in het vliegtuig. Sommigen maken het zich wel onmogelijk met het vragen van drank. De stewardess vroeg Johan Kuhnenov of hij koffie of thee wilde drinken, “doe maar een cola” zei hij. “Koffie of thee” vroeg ze Johan weer. “Doe maar een water dan”, zei hij. Ik vind het niet gek dat Johan niet echt serieus meer genomen wordt door het team.

attachment

Bij de aankomst op het vliegveld stonden de twee mascottes (beer en tijger) ons al op te wachten, evenals diverse Russische cameraploegen. Het was even wachten op onze spullen, maar eenmaal naar buiten lopend met onze bagage stonden er dames in een “line up” ons gillend te begroeten. Een warm
welkom dus, in het frisse Rusland. Onze bus was van binnen versierd met fleurige gordijntjes en tierelantijntjes, leek wel of Roy Donders hier was geweest.
Op dit moment zijn we wat aan het rusten, sommigen denk ik aan het slapen. Vanavond hebben we de eerste training, kunnen we even het stadion bekijken waar we de komende week onze wedstrijden zullen gaan spelen.

Morgenvroeg om 10:30 uur spelen we onze eerste wedstrijd tegen Somalië. Dat is in Nederland om 01:30 uur in de nacht. Dus een mooie gelegenheid om deze wedstrijd rechtstreeks te gaan volgen via de lifestream. Jordan Abraamovicz en Twan Hengstinov zijn geschorst voor deze wedstrijd. Een
straf komende uit de laatste wedstrijd van vorig jaar tegen Mongolië.

Poka poka vanuit een fris Khabarovsk,